Jumaat, 1 Disember 2017

Renungan Betapa Berharganya Wanita


Ketika Tuhan menciptakan wanita, malaikat datang dan bertanya,"Mengapa begitu lama engkau menciptakan wanita, Tuhan?"

Tuhan menjawab,"Sudahkah engkau melihat setiap detail yang telah aku ciptakan untuk wanita?" Lihatlah dua tangannya mampu menjaga banyak anak pada saat bersamaan, punya pelukan yang dapat menyembuhkan sakit hati dan kerisauan, dan semua itu hanya dengan dua tangan".

Malaikat menjawab dan takjub,"Hanya dengan dua tangan? tidak mungkin!

Tuhan menjawab,"Tidakkah kau tahu, dia juga mampu menyembuhkan dirinya sendiri dan boleh bekerja 18 jam sehari".

Malaikat mendekati dan mengamati wanita tersebut dan bertanya,"Tuhan, kenapa wanita terlihat begitu lelah dan rapuh seolah-olah terlalu banyak beban baginya?"

Tuhan menjawab,"Itu tidak seperti apa yang kau bayangkan, itu adalah air mata."

"Untuk apa?", tanya malaikat.

Tuhan melanjutkan,"Air mata adalah salah satu cara dia menunjukkan kegembiraan,kerisauan,cinta,kesepian, penderitaan,dan kebanggaan,serta wanita ini mempunyai kekuatan mempesona lelaki,ini hanya beberapa kemampuan yang dimiliki oleh wanita.

Dia dapat mengatasi beban lebih baik dari lelaki,dia mampu menyimpan kebahagiaan dan pendapatnya sendiri,dia mampu tersenyum ketika hatinya menjerit kesedihan,mampu menyanyi ketika menangis, menangis saat terharu,bahkan tertawa ketika ketakutan.

Dia berkorban demi orang yang dicintainya,dia mampu berdiri melawan ketidakadilan,dia menangis saat melihat anaknya adalah pemenang,dia gembira dan bersorak saat kawannya tertawa bahagia,dia begitu bahagia mendengar suara kelahiran.

Dia begitu bersedih mendengar berita kesakitan dan kematian,tapi dia mampu mengatasinya.Dia tahu bahwa sebuah ciuman dan pelukan dapat menyembuhkan luka.

Allah S.W.T berfirman:

"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia, namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan."

"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya. "

"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh."

"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya."

"Aku memberinya kekuatan untuk menyokong suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya."

"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu."

"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan."

"Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya,sosok yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya.Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya, tempat dimana cinta itu ada."

CINTANYA TANPA SYARAT. HANYA ADA SATU YANG KURANG DARI WANITA,DIA SELALU LUPA BETAPA BERHARGANYA DIA..."

Sumber: http://socialcute.blogspot.com/2011/04/renungan-betapa-berharganya-wanita.html
Sumber: fcukz

Tangisan seorang suami apabila kematian isteri


Ada banyak sebab kenapa suami akan mengalirkan air mata apabila mengadap situaisi kematian isteri. Antarnaya:

1)Kerana cinta dan terlalu sayang..(tapi tak ramailah boleh dikira dengan jari hendaknya kalau dah lebih 10 tahun berkahwin)
2) Kerana dia ada anak yang masih kecil untuk diasuh dan didik, sedangkan selama ini yang menjaga anak-anak adalah isterinya. Maka dia akan terfikir dengan siapa dia nak letak anak-anaknya tujuan penjagaan.
3) Kerana dia tak pernah berpisah dengan isteri dan anak-anak. Padanya isteri dan anak-anak adalah syurga hidupnya. Malah isterilah pendorong kejayaan hidupnya dan tempat dia meluahkan segala keresahan dan kepenatan berkerja.

Ini pula antara yang boleh diterima akal
1) Menagis kerana bebana jagaan anak-anak.
2)Menangis tunjuk rasa kasih sayang dan kehilangan. Tapi jeling-jeling sekeliling kot-kot ada yang sanggup menjadi isteri barunya, kalau adik ipar cun confirm dia naknya. kononnya keturunan dan pewaris lebih serasi dengan anak-anaknya.Pulak tu adik ipar bergetah usia 20an...siapa tak nak. Daun baru pucuk baru lebut.
3) Menangis kerana isteri tinggalkan hutang kain yang belum dibayar pada bangla yang sering datang rumah memberi hutang kain , karpit dan macam-macam lagi.
4)Menangis kerana mak mertua ada masa tu dok perhatikan gelang, rantai, duit simpana KWSP, Saham nama isterinya yang bakal kena agihkan apda nama pendua isterinya iaitu ibu mertuanya.Maka taklah si suami dapat sapu semua. Kena berbincang dulu.
5) Abis kita kalau menangis pulak tu sebab selalu ketika isteri bekerja suami sering pinjam duit bini sebab tak cukup, hutang rumah bini bayar, hutang kereta bini bayar pendek kata macam-macam lagilah..

Nak cerita banyak dan panjang, jadi pada para suami kena ingatlah bila isteri mati jangan menangis kerana nak tunjuk rasa kasih dan sayang serta kehilangan. Kat luar tu masih ramai janda, anak dara yangboleh jadi penganti....

Anda tiada DARA? Akibat terlanjur? ingin Pulih Dara? Vital Gold Jalan Penyelesaiannya.


BUKAN RM500 TAPI HARGA TETAP RM350

TESTIMONI TERKINI
Alhamdulillah, bersyukur lebih kurang 11 tahun saya menjual produk ini, pengguna yang telah melangsungkan perkahwanin dan melalui debaran malam pertama kerana tiada dara. Bersyukur dengan kuasa Allah produk ini telah diyakini dapat membantu gadis-gadis yang terjebak ke perkara maksiat dapt terus hidup penuh keyakinan selepas berkahwin. Alhamdulillah sehingga ke hari ini bersyukur kerana semua pelanggan yang mengguna produk ini selamat malam pertama mereka. falsafah yang perlu anda lakukan ialah hanya lima perkara sahaja:
pertama : berubat
kedua: solat
ketiga: berdoa minta pada Tuhan
keempat: taubat (bagi orang islam)
kelima: yakin berubat, Kerana setiap yang Allah jadikan di muka bumi ini adalah penawar untuk kita.

VitalGold  merupakan produk terkini yang mempunyai formulasi tambahan melebih kepentingan kepda pengguna untuk proses pemulihan dara semula. VitalGold  di adun dari tumbuhan rahsia herba semula jadi alam semestar.

VitalGold khas untuk mereka yang ingin mengembalikan semula dara yang telah hilang antara sebab keterlanjuran atau atas sebab perilaku seks sejenis dan mangsa rogol.

SIAPAKAH MEMERLUKAN VITALGOLD?
1) Mereka yang telah terlanjur melebihi 5 kali
2) Mereka yang melakukan seks bebas dan sering bertukar pasangan.
3) Mereka yang melakukan seks bebas sejenis (Lesbian).
4) Mereka yang teraniaya akibat di rogol.
5) Mereka yang cedera akibat bersukan, jatuh, atau akibat perlakuan onani sehingga hilang dara.
6)Mereka yang pernah mengandung dan keguguran jani antara 1bulan hingga 4 bulan.


AWASSSSSSS.....
INGATLAH DARA ITU PENTING BAGI LELAKI, TUTUP KEAIBAN ANDA JANGAN BERTAHU MEREKA. MULAKAN RAWATAN SEKARANG

INGINKAN KETERANGAN LANJUT KLIK BUTTON DI BAWAH
https://suterahati2010.blogspot.my/p/blog-page.html


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Agama: Tiada Dara harus lakukan rawatan pulih dara

Kemajuan teknologi memungkinkan pelbagai perkara boleh dilakukan dan dalam aspek perubatan ada kaedah untuk memulihkan selaput dara. Namun, timbul persoalan apakah tindakan itu dibenarkan kerana pasti banyak implikasinya nanti. Bagi memahami perkara itu, istilah pulih dara dalam perubatan tradisional dan pulih dara menurut perubatan moden adalah berbeza.

Dalam perubatan tradisional, pulih dara bukan bermaksud mengembalikan atau mencantumkan kembali selaput dara yang telah lama terkoyak. Sebaliknya ia sekadar rawatan tertentu dengan herba bagi memperbaiki dan mengembalikan kesegaran faraj dan tubuh wanita hingga terasa seperti anak dara semula. Sudah tentu perubatan seperti ini tidak salah dan digalakkan bagi menjaga keharmonian rumah tangga serta mengakrabkan suami isteri.

Bagaimanapun dalam istilah perubatan, memulihkan dara bermaksud menjahit dan mencantumkan kembali selaput dara sehingga ia menjadi seperti belum berkahwin atau belum melakukan hubungan kelamin. Prosedur seperti ini yang menjadi perbahasan dalam kalangan ulama. Harus mangsa rogol, kemalangan jahit selaput dara Fuqaha berbeza pendapat dalam menentukan hukum memulihkan dara mengikut keadaan jika dilakukan oleh mangsa rogol, bekas pelacur, penzina atau seorang isteri.

Hukum ini dibahaskan fuqaha kontemporari dalam Persidangan Akademi Fiqh Islam kali ke-18 bertajuk Pembedahan Plastik: Apa Hukumnya? Resolusi persidangan merumuskan, harus menjahit selaput dara yang koyak disebabkan oleh kemalangan, rogol atau secara paksaan. Menjahit selaput dara yang koyak disebabkan oleh perlakuan lacur tidak harus dari segi syarak, demi menutup pintu kerosakan dan penipuan.

Persidangan yang diadakan di Putrajaya itu juga menggariskan panduan dan syarat umum pembedahan selaput dara serta pembedahan kosmetik secara umum. Pembedahan hendaklah satu maslahat yang diperakui oleh syarak seperti mengembalikan semula fungsi, memperbaiki kecacatan dan mengembalikan semula kejadiannya ke bentuk asalnya. Pembedahan itu tidak membawa kepada kemuda-ratan yang mengatasi maslahat diharapkan. Perlu doktor berkelayakan Doktor yang melakukan pembedahan hendaklah seorang yang pakar dan berkelayakan. Jika tidak, dia akan menanggung sebarang tanggungjawab.

Pembedahan hendaklah mendapat keizinan pesakit (yang memohon pembedahan). Doktor (pakar) hendaklah sentiasa melakukan pemantauan (kepada orang yang akan dibedah) dengan bahaya dan komplikasi dijangka berlaku atau berkemungkinan berlaku daripada pembedahan itu. Sudah tidak ada rawatan lain yang memberi sedikit kesan dan kesakitan kepada tubuh badan selain daripada pembedahan. Hendaklah dipelihara aturan cara berubat dari sudut mematuhi tidak berlaku khalwat, hukum hakam membuka aurat dan sebagainya, kecuali kerana darurat atau keperluan yang mendesak. Kesimpulannya, tidak terdapat hukum qatie (muktamad) terhadap perbuatan mengembalikan dara. Tetapi berdasarkan kemaslahatan tertentu fuqaha memutuskan keharusan mengembalikan dara bagi kes wanita menjadi mangsa rogol bagi menutup aib. Ia juga memberi peluang kepadanya untuk memulakan hidup baru.

Haram jika ada unsur penipuan Begitu juga wanita yang kehilangan dara disebabkan aktiviti lasak seperti bersukan atau kerana terbabit dalam kemalangan. Bagaimanapun, fuqaha dalam persidangan itu mengharamkan pemulihan dara jika boleh menimbulkan kemudaratan kepada wanita atau tujuan menggalakkan penipuan serta maksiat. Golongan yang diharamkan menjalani prosedur itu ialah pelacur yang melakukan perzinaan untuk menyara hidup.

Memulihkan dara bagi golongan ini mungkin dilakukan untuk melariskan diri atau menipu bakal suami. Perempuan yang berzina secara suka rela, mengharuskan pemulihan dara kepada golongan ini hanya menggalakkan mereka meneruskan kegiatan perzinaan. Berdasarkan itu, perempuan pelacur dan penzina tidak harus memulihkan dara. Pendapat Mufti Mesir Bagaimana jika wanita itu pernah menjadi pelacur atau berzina tetapi bertaubat dan ingin berkahwin dengan lelaki yang baik? Mufti Besar Mesir, Dr Ali Jemaah menfatwakan, wanita yang hilang dara atas apa sebab sekali pun harus menjalani pemulihan dara sebelum berkahwin. Beliau dalam hujah mengharuskan pemulihan dara gadis malang itu berkata bahawa agama Islam menyeru kepada penutupan keaiban.

Jika tindakan gadis yang telah hilang dara memulihkan daranya atas apa juga sebab dianggap boleh menyebabkan penutupan aibnya, maka Islam mengharuskan perbuatan itu. Menurut beliau lagi, gadis itu tidak perlu memberitahu tunangnya bahawa dia telah hilang dara. Perkara yang sama boleh diperlakukan ke atas wanita yang telah berzina di mana tidak harus baginya memberitahu suaminya bahawa dia telah berzina. Beliau seterusnya menegaskan perbuatan seperti itu dibenarkan untuk menjaga kesatuan keluarga dan membolehkan wanita yang telah melakukan kesalahan supaya bertaubat. Ia bukan sama sekali untuk menipu dan memperdaya.


INGINKAN KETERANGAN LANJUT KLIK BUTTON DI BAWAH

https://suterahati2010.blogspot.my/p/blog-page.html


Copyright © All Rights Reserved Sept-
--> pulih dara Copyrighted.com Registered & Protected 
6BPP-9OY8-VLEP-REJZ

Rahsia Tahi Lalat dan Bulan Kelahiran Seseorang

Gambar sekadar hiasan

Hari ini akak nak berkongsi tentang maksud tersirat pada tahi lalat ditubuh kita dan juga tentang bulan kelahiran kita.

Sebenarnya topik macam ni dah selalu kita dengar dan ramai yang dah baca tetapi mungkin ada yang tak baca lagi bolehlah baca kat blog akak ni. Artikal ni dipetik dari tulisan saudari Mazrah Yusop kerana sudi berkongsi artikel Rahsia Tahi Lalat dan juga dari buku 1001 rahsia tahi lalat tulisan Puteri Izma.

Tentang bulan kelahiran pula akak petik dari tulisan Yang Berbahagia Dato' Dr.Fadzilah Kamsah.

Untuk dapatkan kesemua artikal ini anda boleh klik link ini (KLIK SINI)

Jumaat, 27 Julai 2012

85% Gadis Melayu Hilang Dara (buktinya?)

Rencana ini bukan nak memburuk-burukkan perangai gadis sekarang. Kisah seks free ni sudah jadi perkara biasa pada gadis yang gila bercinta. Kerana terlalui cintakan jejaka idaman, dia sanggup menyerahkan tubuhnya untuk disantap sepuas-puasnya oleh si jejaka.Sudahnya bila bosan sijejaka pun blah begitu saje. Apa jadi pada si gadis yang kemaruk cinta? Sudah hilang maruah diri senang cerita dah tak ada dara lagi. Bila nak kahwin dengan lelaki lain takut dan bimbang bakal suami tahu siapa dia sebenarnya.

Siapa mereka-mereka yang lang dara ini? Bohsian, Gro, minah rempit? Semua tu biasalah bagi mereka seks bebas sudah jadi normal. Malangnya mereka yang tak diketogerikan mina bhosia, rempit, gro ini adalah tergolong gadis bertudung lingkup menutup aurat dikepala tapi buka dicelah kelengkang. Apa ada pada rambut untuk ditutup sedangkan celah kelengkang dan di dada diberi percuma begitu saja?


So apa yang nak dikesalkan semua sudah berlaku... Mahu berterus terang pada bakal suami, jawapannya tak mungkin sanggup sebabnya mungkinkah bakal suami sanggup menerima bekas orang lain? Daripada 10 lelaki yang mendengar dan dapat tahu bakal isterinya bolos tak berdara mungkin 1 saja yang sanggup terima sebab ada kemungkinan gadis bolos ini cantik menawan... Yang lain entahlah apa nak kata itu hak mereka.

Apakah rahsia sebenar nak kenal gadis sudah hilang dara? Semuanya akan saya tulis dalam rencana akan datang tentang "Rahsia Mengenal Gadis Tiada Dara.."

Baca seterusnya di 
http://mybusinessonline4u.blogspot.com/

Sabtu, 16 April 2011

Rahsia gadis mengekalkan keayuaan

(gambar hiasan)

Hari ini akak nak kongsi tentang artikal ini. Akak agak tertarik dengan penulisan Nurulanis dalam blognya. Kita boleh berkongsi sama ideanya ini.

Menjaga kejelitaan semulajadi (natural beauty) dengan TIDAK MEMAKAI BAHAN-BAHAN LUARAN TETAPI MENJAGA EMOSI, FIZIKAL DAN MENTAL. Gunakan masa untuk perkara yang berfaedah dan tentukan wawasan secara objektif, jangan banyak angan-angan. Tidur awal setiap malam dan bangun awal setiap pagi untuk solat subuh. Jangan tidur siang hari.

1)MENJAGA SUARA: Latih diri bercakap dengan nada yang lembut, tidak sengau atau suaranya terlalu kuat.

2)MENJAGA CARA BERKATA-KATA:Biasakan menggunakan perkataan yang melambangkan keluhuran budi seperti ‘tolong’ serta ‘minta maaf’.

3)JANGAN GUNAKAN PERKATAAN YANG TERLALU BEREMOSI: seperti bosan, sakit hati, menyampah, benci dan sebagainya kerana ia akan menyebabkan muka jadi berkerut dan masam.

4)MENJAGA KULIT: Kebersihan sentiasa dijaga. Makanan yang berupa ulam-ulam yang wangi serta sayuran dan buah-buahan segar patut selalu dimakan. Gunakan sabun yang tidak merosakkan kulit.

5)MENJAGA MUKA: Tangan perlu sentiasa bersih dan lembut. Jangan gunakan bedak yang bukan-bukan. Selalu menggunakan bedak sejuk untuk menjaga kulit muka. Jangan banyak berangan.

6)MENJAGA RAMBUT: Ia mahkota kejelitaan gadis. Bersihkan rambut tapi jangan terlalu kerap. Bila bersikat, ulangi sikatan ke seluruh bahagian kepala 100 kali untuk menjadikan rambut subur dan berkilat. Ramai lelaki suka pada gadis berambut panjang tapi kemas.

7)MENJAGA CARA BERJALAN: Latih cara berjalan. Jauhi dari berjalan mengengkang atau tangan terlalu dihayun. Langkah jangan terlalu besar. Berjalan jangan terlalu laju. Badan jangan terlalu membongkok atau tegak. Leher jangan terteleng (senget sebelah). Muka elok ditundukkan sedikit.

8)MENJAGA GERAK-GERI: Bila duduk di atas lantai duduklah dengan cara bersimpuh. Kalau duduk di atas kerusi, eloklah sila panggung. Jangan mengangkang. Tangan jangan terlalu digerakkan bila bercakap. Cara bergerak biarlah lemah-lembut.

9)MENJAGA SENYUM. Latihlah senyum jangan tersengeh. Tutup mulut bila ketawa. Ketawa secara sederhana. Selalu senyum tapi untuk tujuan baik.

10)MENJAGA MATA. Mata janganlah terlalu liar memandang sekeliling. Tundukkan mata dan memandang hanya kepada apa yang sedang anda hadapi. Jangan terlalu kerap mengerdipkan mata. Usah terlalu kerap menjeling walaupun kepada buah hati anda.

11)MENJAGA KEHORMATAN: Sentiasa bertemankan ibu atau saudara bila keluar. Minta izin ibubapa. Pakaian sopan. Pulang seawal mungkin. Menjaga sikap. Taat beragama. Jangan bohong. Jauhi dari merungut. Jauhi dari menjadi amat cerewet dan jaga hati orang lain.

This artical Posted by: nurulanis on: November 5, 2007

Selasa, 12 April 2011

KASIH IBU MEMBAWA KESYURGA, SAYANGKAH ANDA DENGAN IBU ANDA?



("KEMANAKAN AGAKNYA ANAK-ANAK YANG TELAH KU BESARKAN?")

Kalau dulu kita pernah mendengar cerita si Tanggang Anak Durhaka, tidak mustahil hari ini ramai anak yang hampir sama dengan si Tanggan. Kalau tak melawan cakap ibu, terdapat sesetengahnya melupakan ibunya. Mereka ini kalangan manusia tidak pernah mengenang jasa kedua ibu dan bapa. Ada yang sanggup menghantar ibu dan bapa ke rumah orang tua. Ada yang langsung tidak pulang kekampung menjenguk kedua ibu bapa mereka sehinggalah hari kematian, barulah mereka sedar bertapa kedua ibu bapa itu sebutir permata yang tidak ternilai rupanya.

Ibu dan bapa, semakin tua nilainya amat tinggi, mereka ini ibarat Quran buruk, di baca tak boleh dibuang pun tidak boleh. Doa ibu terlalu indah dan tinggi disisi Allah. Apakah kita sedar semasa kedua mereka masih hidup ini wajib bagi kita membahagikan hati mereka seperti mana mereka membahagikan kita dari kaki sebesar ibu jari hinggalah kita besar panjang?


(lihatlah bertapa seorang ibu membesarkan kita dengan penuh kasih dan sayang)

Dari dikandung selama 9 bulan 10 hari dengan penuh kasih sayang dan ketika melahirkan kita terpakasa menyabung nyawa antara hidup dan mati. Kemudian dari kaki kita sebesar jari ibu kita di susukan, dibelai, dikucup, dimanja dengan rasa kasih yang tidak terhingga. Inilah pengorbanan ibu kepada kita.



Apabila kita mula pandai mengenal dunia, kita diberikan pendidikan agama, bersekolah hinggalah kita berjaya menjadi orang yang berguna. Ketika kita kecil sering ditimang sayang, dibelai penuh manja.

APABILA MENJADI REMAJA....


Siapakah yang bersalah? Ayah ibu atau anak-anak? Mungkin ada sesetengah keluarga langsung tidak mengendahkan anak-anak, tidak mustahil anak-anak menjadi liar dalam pergaulan. Akan tetapi bagaimana dengan ayah ibu yang prihatin terhadap anak-anaknya namun dalam diam tanpa pengetahuan ibu bapa mereka turut terjebak gejala sosial kurang sihat.


Anak-anak ini telah pun berjaya, betapa bangganya ibu bapa mereka. Sayangnya diantara mereka walaupun berjaya atas berkat doa ibu dan titik peluh ayah membesarkannya, mereka ini masih tidak berjaya dalam hidup. Mereka antara sengaja atau tidak sengaja telah melupakan siapa yang membesarkan mereka. Alasan yang diberikan ialah sibuk sentiasa. Benar kata orang tua-tua, seorang ibu boleh menjaga 10 orang anaknya, tetapi 10 orang anak tidak mampu menjaga ibu bapanya yang sudah tua.

INGATLAH JANGAN SAMPAI JADI BEGINI, MENYESAL TIDAK BERGUNA


Kita sebagai anak janganlah lupa akan jasa ibu dan ayah, selagi mereka masih hidup, sewajibnya kita sentiasi mendampingi mereka. Jika dekat, jenguk-jenguk selalu, jika jauh berkirim salam. Hari ini alat perhubungan terlalu canggih, dail saja handpone walau dimana saja kita dah boleh bertanya kabar dengan ibu bapa kita di kampong.

Susah sangat ke nak menghubungi ibu bapa kita di kampung bertanya kabar? Kalau tak sempat hari ini, esokan ada. Luangkan sedikit masa untuk berbual dengan mereka. Mereka bangga, bahagia apabila kita sering bertanya kabar tentangnya. Alangkah sedih di hati mereka andainya kita tidak perduli apa yang berlaku dengan mereka.

INGATLAH DISUATU HARI NANTI KITA JUGA SEORANG IBU ATAU BAPA DAN KETIKA KITA DIMAMAH USIA, BAGAIMANA KALAU APA YANG KITA TELAH LAKUKAN KEPADA KEDUA IBU BAPA KITA, IANYA TERJADI KEPADA KITA PULA. ...

Isnin, 11 April 2011

JADIKAN BLOG ANDA SEBAGAI PELUANG PERNIAGAAN TANPA MODAL


Kali ini saya ingin mendedahkan bagaimana saya memulakan perniagaan di internat. Bukan susah sebenarnya. Kalau tiada pc atau latop dan broadband, kan anda selalu ke sivercafe. Gunakan peluang keemasan sambil layan FB anda berniaga. Apa caranya?

1) Buat blog peribadi
2) Buat FB atau twitter (mungkin anda dah ada)
3) Buka dan cari blog blogger yang membina blog perniagaan. hubungi mereka dan berbincang tentang anda berminat untuk menjadi agen komisyen produk mereka. Apakah caranya? Mudah saja, gunakan sistem dropsif. Apa itu dropsif?
4) Dropsif ialah satu sistem dimana anda hanya membuat pembayaran kepada pembekal dan pembekal akan menghantar kepada pelanggan anda.
5) Gunakan akaun anda untuk urusan pembayaran dan menerima pembayaran dari pelanggan anda.
6)Jadikan handpone sebagai ruang urusan perniagaan anda dengan pelanggan.
7)Setelah mendapat persetujuan dalam perbincangan dengan pembekal, anda minta izin copy paste mana-mana produk yang anda ingin jual dari blog pembekal anda.
8)Paparkan produk pilihan utama yang anda rasa mudah dijual.
9)Iklankan blog anda secara percuma dengan mana-mana blog yang menyediakan khidmat iklan percuma, atua melalui forum.
10) popularkan blog anda melalui forum dan mana-mana blog yang memberi ruang percuma menulis tentang produk.
11)Peranan youtube amat penting. Jika anda pandai membuat slide atau filem ringkas tentang produk anda boleh guna youtube sebagai media paparan.
12) Sering melakukan entri baru di blog anda. Entri terbaik ialah menceritakan testimonia pengguna tentang produk anda dan cuba paparkan dimana-mana blog forum misalnya di gengblogger.

Sebagai contoh anda boleh gunakan blog ini sebagai rujukan di mana blog ini link dengan blog perniagaan online akak di http://mybusinessonline4u.blogspot.com

Jika ingin berlajar tentang bagaimana memulakan perniagaan tanpa modal di blog anda yang sedia ada sila sms ke no 017-3226718 atau email kepada akak di suterabiru898@gmail.com.

jika ingin jadi agen komisyen akak pun boleh.Keuntungan 20% hingga 30%, tanpa modal,tanpa perlu simpan stok dan tanpa mengurus penghantaran.

Ahad, 10 April 2011

HIDUP UMPAMA RODA,TAMPA RODA MANUSIA LUMPUH


Kita sering mendengar perpatah ini "HIDUP UMPAMA RODA, SEKEJAP DI ATAS SEKEJAP DI BAWAH" begitulah nasib BLOGGER, kalau join mana-mana forum tak cukup kuat idea tulisan maka tak ramai yang nak buka. Jadi kenalah menulis idea-idea baru yang tidak pernah orang tahu.

Dulu manusia cipta kereta kuda atau kereta lembu pakai roda kayu. Namun kenderaan tu pun dah tak nampak bayang. Kalau ada pun kereta lembu di Melaka di air Keroh. Naik sekejap nak rasa macam mana siksanya naik kereta lembu bayar RM10.00.

Basikal dulu pakai rim berlidi, patah 1 je rim pun bengkok. Perpatah ada menyatakan kekuatan manusia perlu macam penyapu, bila banyak maka boleh menyapu sampah. Cuba kalau sebatang sudah pasti tidak boleh dijadikan penyapu. Maknanya perpaduan itu penting sesama kita baru ada kekuatan dalam menyelesaikan masalah bersama.

Sekarang basikal dah pakai roda canggih, malah semakin cantik rebentuknya.Tayar basikal dah tubles,tak perlu pakai tiub macam dulu,kalau bocor maka kena tampal.Kadang sepanjang tiub tu ada sepuluh tampalan, bukan apa dok kampung mana mampu nak beli tiub selalu.Selagi boleh pakai maka tampal jelah..
Kalau dulu kereta pakai tayar mati, kemudian pakai tiub. Kini tayar kereta pakai tubless.Bocor masih boleh bergerak panduan.Cuma kalau berhenti je,angin akan keluar cepat. Sempatlah nak cari lokasi berhenti untuk menukar tayar gantian sementara. Tayar sekarang pula kena tibang, balensing,eliment dan kekuatan angin supaya panduan lebih selamat dan penjimatan tayar tidak cepat rosak.


Semakin manusia bijak mencipta benda-benda baru berteknologi maka kecanggihan akan wujud. Begitu juga sewajarnya manusia perlu sentiasa menitik beratkan ilmu sekalipun usia meningkat. Ilmu semakin baru semakin banyak perlu dipelajari.Roda amat diperlukan dalam hidup. Umpama kereta roda amat mustahak kepada mereka yang bermasalah lumpuh. Apapun biarlah lumpur angota badan jangan lumpuh pemikiran. Roda-roda kehidupan amat menitik beratkan keyakinan diri dalam menempuh dan mengharuhi kehidupan yang semakin mencabar. Pertimbangan akal amat penting dalam membuat sesuatu keputusan. Roda-roda pemikiran terkadangkala mampu membunuh berjuta manusia dan mampu menyelesaikan masalah sejuta manusia.Dua pusingan rodak pemikiran ialah: pertimbangan cerdik dan pertimbangan bodoh.Maka roda pemikirian berlapiskan kecerdikan,hasilnya ialah kebijaksanaan. Jika roda pemikiran dimonopoli kebodohan maka kesusahan dan tidak mustahil kecelakaan menyelubungi kehidupan.

Khamis, 7 April 2011

Kejadian Anih Berlaku Dalam Hidup Aku dan Suami


Pada 12hb.julai, 2010

Aku dan suami ke Ipoh Perak atas urusan perniagaan. Kami bermalam di sebuah hotel yang sederhana boleh dikatakan 3 bintanglah. Oklah untuk melepaskan penat dan mengantuk. Selepas isyak kami berdua keluar mencari lokasi tempat mengisi perut, kira nak makan malamlah. Kami nak cari warong je, malas nak makan kat restoran. Cari punya cari tak juga jumpa. Akhirnya kami terpaksa singgah di restoran mamak pasal dah lapo bona.

Agak ramai juga restoran itu pengunjungnya, kebetulan ada show bola di skrin besar tv. Cari punya cari tempat duduk akhirnya kami ambil tempat di kaki lima jalan. Kat situ ada satu je kosong meja dan 3 kerusi.

Tak lama kami duduk, sorang pekerja restoran , mamaklah datang ambil oder. Sementara menunggu oder sampai kami bersembang berdua pasal business dan kontek di Ipoh yang bakal kami temui esok siangnya.

Selang beberapa minit makanan yang kami oder sampai. Kami makan sambil bersembang. Sedang elok kami bersembang, kami di datangi seorang gadis bertudung putih berbaju hijau. Gadis itu memberi salam sambil tersenyum.

"Asalammualaikum"
"Waalaikumsalam" kami membalas. Gadis itu tersenyum dan terus bertanya.
"Abang, kakak boleh saya tumpang duduk?"
"Silakan" Sambut suamiku, aku hanya tersenyum. Kebetulan ada satu lagi kerusi dimeja kami.
Gadis itu duduk.
"Jemput makan." Pelawa aku.
"Tak pe kak, saya nak duduk je, penat berjalan tadi."ujarnya..
"Berjalan? Dari mana hendak kemana?" Tanya suamiku.
"Saya dari PArit Buntar dan ke Ipoh." Jawap gadis itu sambil melemparkan senyuman.
"Jauh tu..." Sambut ku.
Gadis itu hanya tersenyum.
"Abang akak boleh saya minta tolong?"
"Tolong? Tolong apa?"Tanyaku.
"Ini selendang saya, kalaulah abang dan akak sempat saya minta tolong berikan pada ibu saya di kampong"Pinta gadis itu.
"Awak nak kemana?"Tanya suamiku.
"Saya nak pergi jauh." Ujarnya.
"Pergi jauh? Kemana?" Tanyaku.
"Entalah kak, saya tak pasti."
"Jangan macam tu, tak baik, bandaraya ni macam-macam boleh jadi."Nasihat suamiku.
"Tak mengapa, apa pun terjadi semuanya telah terjadi."Ujar gadis itu dan tiba-tiba di menitiskan air mata.
"Kenapa awak keluar dari rumah?"Tanyaku mencari kepastian.
"Abang, akak, saya ni mangsa keadaan...."

Gadis itu menceritakan satu persatu apa yang telah berlaku.Kisanya dia telah dirogol oleh bapa tirinya berkali-kali. Sehinggalah dia tidak tahan dengan sikap rakus bapa tirinya dia mengugut bapa tirinya untuk membuat laporan polis.Tetapi bapa tirinya pula mengugut akan membunuh dia jika dia buat aduan. Sebab itulah gadis ini lari dari rumah.

Selepas selesai dia bercerita,agak setengah jam jugalah, kemudian gadis itu meminta izin untuk pergi. Puas kami memujuk untuk menolongnya namun dia tetap berkeras tidak mahu. Hanya dia minta tolong agar saya dan suami memulangkan selendang putihnya kepada ibunya di kampong.Mahu tidak mahu kami akhirnya bersetuju untuk menolongnya. Gadis itu memberi alamat lengkap kampongnya.

"Terima kasih abang,akak kerana sudi menolong saya.Jasa abang dan akak hanya Allah saja membalasnya.Asalammualaikum." Ujar gadis itu sambil bangun dan berlalui pergi.

Mata kami tak terlepas memandang setiap langkah kaki pemergian gadis itu sehingga hilang dari pandangan. Entah kemana agaknya dia pergi hanya dia yang tahu.

Selama 2 hari kami diIpoh, dan akan pulang ke Kuala Lumpur,Kami singgah ke Parit Buntar, kekampong tempat gadis itu tinggal. Puas kami mencari alamat rumah gadis itu dengan bertanyakan setiap penduduk di situ. Akhirnya kami bertemu.

Apa yang pelik setiap orang yang kami tanyakan tentang alamat gadis itu, mereke akan bertanya satu soalan;"Awak ni siapa, untuk apa cari rumah gidis itu?" Kami hanya menjawap yang kami ini saudaranya dari Kuala Lumpur.

Sesampai di halaman rumah gadis itu dan setelah berkali-kali kami memberi salam, akhirnya kami disambut baik seorang perempua berusia 40an. Kami dijemput naik ke rumah. Kehadiran kami dihujani dengan pelbagai pertanyaan perempuan itu. Akhirnya kami menceritakan apa yang telah berlaku 3 hari yang lalu sewaktu kami diIpoh. Tiba-tiba saja perempuan itu menanggis teresak-esak. Kami binggung tidak tahu apa yang menyebabkan dia menanggis. Kami meneruskan cerita yang diceritakan gadis itu kepada kami kepada perempuan itu. Tiba-tiba saja perempuan itu kelihatan terkejut. Dia tidak percaya sama sekali apa yang kami ceritakan padanya.

"Encik, cik berdua, sebenarnya anak perempuan sulung saya dan meninggal dunia 7 bulan yang lalu."
"Meninggal?" Tanya suami aku terkejut, dan aku juga turut terkejut dengan berita itu.

Akhirnya perempuan itu menceritakan kejadian sebenar. Rupa-rupanya gadis itu telah dibunuh dengan kejap dan telah dilempar ke dalam sebuah parit. Siapa pembunuhnya masih tidak diketahui.Setelah kami menceritakan perihal gadis itu diperkosa bapa tirinya berkali-kali, perempuan itu memang terkejut.

"Ini bukti kami menjumpai arwahnya diIpoh." Ujarku sambil menhulur sehelai selendang berwarna putih yang memang milik gadis itu.Apa yang pelik selendah itu ada tompok-tompok titisan darah.. Selama kami menyimpannya tidak pun kami perasan adanya tompok-tompok darah.Suamiku membuat saranan supaya kes kematian anak perempuan itu dibuka semula dan dilaporkan kejadian perkosaan bapa tirinya.

"Tak palah encik, cik, segalanya telah berlaku dan berlalu, biarlah jadi satu kenangan antara pahit dan yang manis." Ujar perempuan itu.

Kami mendesak agar kes ini diberikan perhatian supaya penjenayah dihukum.

"Tak perlu encik,cik kalau sipembunuh ini hendak dihukum." ujar perempuan itu.
"Kenapa pulak?"Tanya aku keliru.
"Sebab Allah telah pun menghukumnya terlebih dahulu."ujar perempuan itu. Aku dan suami terperanjat.Sebenarnya selang beberapa hari jenazah gadis itu ditemui, bapa tirinya telah mati akibat pelangaran antara motorsikal dan sebuah lori batu.Inilah hukum alam yang Allah sendiri jadikan antar kebenaran dan kebatilan.

Setelah agak lama di rumah itu, kami meminta izin untuk pulang ke Kuala Lumpur. Sepanjang pemacuan kereta dijalan kampong itu, suami aku singgah sebentar di sebuah kedai runcit di simpang tiga untuk membeli rokok. Di situ juga mula-mula kami bertemu tuan punya kedai yang menunjukkan di mana rumah gadis itu.

Sewaktu masuk kekereta setelah suamiku membeli rokok,suami ku berkata;
"Awak nak dengar cerita tak?"
"Cerita apa lagi bang?" Tanyaku.
Suamiku pun bercerita panjang...ini kisahnya....

"Dah jumpa rumah tu?" Tanya tuan kedai itu.
"Sudah..."Jawab suamiku.
"Rumah tu dah lama tak penguni..."Jelas tuan kedai itu..
"Tak berpenghun?" Terperanjat suamiku.
"Kami baru saja bertemu ibu gadis itu."Ujar suamiku pada tuan kedai itu.
"Ibu pada gadis itu pun sebenarnya telah meninggal dunia seminggu selepas suaminya mati kemalangan akibat rumahnya terbakar hangus dan ibu gadis itu turut rentung." Jelas tuan kedai itu lagi.Kami suami isteri masih tidak percaya. Kami membuat keputusan untuk berpatah balik melihat rumah itu semula. Alangkan terperanjat apabila sampai dihadapan rumah itu dan hanya kelihata semak samun serta saki baki tiang rumah yang terbakar berdiri tegak keran tidak sempat dijilat api.

Maha suci Allah yang menjadikan segala apa yang Dia mahukan....

Isnin, 4 April 2011

BENDA-BENADA PELIK DI DUNIA, KEAJAIBAN ALLAH

BAGAIMANA RASANYA KALAU ANDA MENEMUI BUNGA SECANTIK INI TAPI KELIHATAN AMAT PELIK? ADAKAH ANDA AKAN MEMETIKNYA.

Pelik tapi memang benar,Inilah kuasa Tuhan yang mencipta apa saja yang Dia mahu untuk tatapan kita sebagai hambanya supaya percaya tentang kekuasaan Allah s.w.t.

Apa perlu kita lakukan? Jika tersesat jalan kembalikan kepangkal jalan.Pintu taubat masih terbuka selagi nafas masih berhembus selagi jasat ini masih bergerak.


Tengok ni buah nangka pun hampir menyerupai manusia. Pelik tapi benar. Sebenarnya kita tak perlu pelik dengan benda-benda kejadian sebegini sebab ada pembuatnya. Tapi yang pelik sekarang ini, manusia tak pernah insaf tentang kesilapan mereka sehinggalah apabila mereka mendapat kecelakaan.
Apabila dah kodong kaki baru nak spto merempit. Apabila dah kena aid baru nak stop berzina, bila dah kena hukum penjara 20 tahun 20 sebatan baru nak berhenti merogol. entahlah macam mana nak diubah semua ni agar sempurna.


MAHUKAN ANDA BERUMAH DISEBUAH PULAI SEPERTI INI?

Sekarang ni usahkan kat pulau macam ni, berumah kat tepi pantai pun takut dah. Takut gempa bumi dan tsunami.. Tapi inilah manusia suka lakukan sewaktu yang boleh dijadikan sebagai simbolik atau kenangan abadi suatu hari ni.

Tapi kalau dah runtuh macam mana? Tinggal kenangan jelah yer.

Memang unikkan?

Apa anda fikir tentang photo ini?

SUAMI OH SUAMI

Benar kata orang tua-tua dulu, terutama emak kitalah, suami ni walau dah bertahun hidup bersama, kita masih sukar nak faham sikapnya. Memang benar lelaki ni suka menyimpan perasaan. Aku tak nak cerita pasal suami orang, memadai aku nak cerita pasal suami aku.

Ceritanya begini, aku pendekkan jelah. Petang semalam, suami aku seperti biasa menjemput aku pulang dari kerja selepas dia pulang dari pejabatnya. Memang suami aku ni jenis ambil berat pasal diri aku, pergi dan pulang kerja pasti dia yang menjemputnya kecuali kalau dia ada outstation, itu pun disurunya pemandu kedua peribadinya menjemput aku. Bertuah badan aku.

Petang semalam tetiba je suami aku jadi pendiam sepanjang malam sampai lah ke siang tadi baru dia ceria bergurau seperti biasa. Suami aku ni suka bergurau dengan sesiapa je tak kiralah sama ada dengan pembantu rumah aku (mate). Suami aku ni memang jenis happy sekalipun dia ada masalah dengan perniagaannya, namun kalau di rumah tak pernah dia bawa masalah pejabat pulang kerumah. Katanya rumah itulah syurga hidupnya, anak-anak jadi teman guraunya. Kebetulan anak aku yang dua orang ni memang manja dengan ayahnya. Sampaikan aku pun tak dipedulinya, maksud aku anak-anak akulah.

Berbalik soal tetiba saje suami aku jadi pendiam, aku agak pelik juga. Akhirnya aku dapat rasa aku ada buat silap dengannya. Baru aku sedar suami aku terasa hati dengan cakap-cakap aku semasa dalam kereta pulang kerja. Apa pun aku bersyukur suami aku jenis tak simpan lama dan mudah ceria semula. Benarlahkan kadang kala bila suami rasa tersinggung, maka besar dosa kita sebagai seorang isteri.

Tapikan macam mana dengan siteri yang sukabentak-bentak suami pulak yer? sebesar mana agaknya dosa dia terhadap suami? Moga kita sebagai isteri sedar tentang kita ni syurga dibawah kaki suami. Selagi suami tak buat hal dengan perempuan lain, maka janganlah kita durhaka kepadanya. Dan kalau kita dah tak suka dengan dia, adalah lebih baik berterus terang dan cari jalan penyelesaian. Jangan main kayu tiga simpan jantan di belakang suami. Dosanya tak terampun sama sekali, bukan saja tak masuk syurga malah cium pintu syurga pun tak dapat. Tuhan tak boleh mengampunkan kita, yang berhak suami kita. AWASSS!!!!

Sabtu, 19 Mac 2011

KAKI ANGOTA PENTING UNTUK KITA

image


Sebut pasal kaki pasti yang sedang membaca artikal ini akan melihat kaki masing... Tak pe. Sebenarnya akak nak cerita tentang bagaimana menjaga kaki kita terutama tapak kaki, tumit, kuku dan celah-celah jari kaki.

Kadang kita lihat seorang perempuan itu pada kejelitaan wajah, kemudian payudaranya dan dari atas kebawah. Jarang benar kita nak melihat bagaimana bentuk kaki mereka terutama tapak kaki, kuku kaki dan tumit kaki.

Sebenarnya untuk menilai seorang itu pembersih tidak kira lelaki atau wanita senang saja. Lihat saja kaki mereka. Kalau kaki pun tak bersih, pecah-pecah tumit dan kuku panjang hitam berkarat, di situ jelas orang itu memang tidak pembersih. Belu lihat yang lain lagikan? Sendir jawaplah yer...heee.

Ok pada akak penting bukan saja wajah, tubuh badan alat sulit atau rambut dijaga sebaliknya kaki memainkan peranan penting dalam menilai seseorang itu pembersih dan jelita.

Akak nak beri tip mudah untuk menjaga tumit kaki dan kuku kaki. Ini tip untuk orang malaslah. Mungkin ada waktu walau 10 minit sewaktu kita pulang kerumah dari tempat kerja untuk berehat di sofa melepaskan lelah.

image

Ok senang saja, mula-mula sampai saja di rumah terus masak air panas atau masak air agak-agak suam kuku. Abil air suam kuku tu masukkan kedalam besen sepenuh agak-agak lepas paras buku lali kaki. Campurkan segengam atau dua gengam garam. Ambil saja garam kat dapur tu. Kacau biar rata dan rendam kaki ke dalam besen yang berisi air bercampur garam tu selama 20 minit atau nak lagi syok sampai air suam tu sejuk. Semasa merendam kaki tu gosok-gosoklah mana-mana bahagian kakui yang kita nampak kurangmenyenangkan hati.

Selepas tu semudah itu kita nak ketip kuku ( potong kuku) sebab kuku dah lembut. Seterusnya nak mandi pun boleh. Kesan air garam sebenarnya mampu menanggalkan kekotoran yang melekat pada rekahan kaki terutama tapak kaki. Untuk menghilangkan rekahan tumit kaki ambil asam jawa campur air sedikit dan gosok keseluruhan tumit kaki. Lakukan seminggu sekali kalau tak berkesempatan. Kalau lagi kerap lagi baik, tumit akan menjadi merah.

image

(photo garam halus)

Jika rajin ambl sireh tumbuk lumat-lumat kemudian sapukan pada tumit kaki. lakukan seminggu sekali. Bertujuan melembutkan dan memerahkan semula tumit kaki.

Mudahkan? Bagi yang tak malaslah, yang malas pergi spa je heeeee... Kemudian ulur je kertas yan bertanda RM. hehehe!!!

Jumaat, 14 Januari 2011

JANJI APAKAH ERTINYA?

Terkadang kita sering terlupa dengan janji-janji kita terutama kepada Yang Maha Esa apalagi dengan sesama manusia. Sebenarnya ada beberapa sebab mengapa kita terlupa dengan janji-janji yang telah kita lafaskan. Terutama janji-janji kita kepada diri kita.
Apa yang sebenarnya berlaku ialah
1)terlupa
2) sengaja dilupakan
3) Terabai
4)melupakan untuk seketika
5) atas sebab kewangan dan masa
6) atas sebab masalah peribadi dan mungkin banyak lagi. Namun sepenerima janji terus menagih janji-janji kita.

Sang kekasih terus menagih janji tentang cinta yang kita lafaskan dan ungkapan ingin hidup bersama hingga akhir hayat.

Si isteri juga sama menagih janji suami tentang kenikmatan hidup bersuami isteri. Lantaran sering terabai akibat beberapa sebab.

Si anak turut menagih janji ibu dan ayah apa yang dimintanya.

Si peminjam hutang turut menagih janji si piutang bila nak bayar dan mengapa tidak mahu bayar. Sehingga menjadi macam-macam kes pembunuhan dan seksaan.

Yang sering kita abaikan ialah janji-janji kita pada Yang Maha Esa. Bila akan kita lakukan hanya kita sahaja yang menentukannya. Namun Yang Maha Esa terus memerhatikan setiap langkah dan gerak geri kita hingga ke akhir hayat....

Entahlah...Kadang kala kita buka tak mahu menyelesaikan semua janji kita. Biasalah manusia mana mungkin tekeluar dari membuat kesilapan. Kesilapan yang tidak disengajakan atau disengajakan.

Tetapi yang sering kita rasa bersalah apabila kita sering didesak dengan pelbagai tomahan. Kalau tak tepati janji maka kita dihukum sebagai pembohong. Sedangkan orang yang menghukum kita itu pun sama seperti kita tak kurang juga lalai menunaikan janji. Tak tepati janji kita dikatakan munafiq apakah ini hukum karma yang memestikan seseorang itu sentiasa menepati janji?

Lewat datang dating kekasih kata kita tak tepat janji sedangkan janji pukul 2, keluar rumah pukul 1 tiba-tiba diperjalanan jem pulak. Atau kereta rosak atau macam-macam lagi masalah yang membuat kita tergendala perjalanan.

Begitu juga kita lewat membayar hutang, kita dikenakan hukuman tidak mahu bayar hutang sedangkan tiba-tiba saja bulan itu wang yang kita peruntukan untuk membayar hutang tiba-tiba hilang. Si penyewa rumah pun kata kita ni tak tepat janji, yang menyedihkan kita diseuruh keluar. Inikah hukum karma atau hukuman manusia sesama manusia? Kita renung-renungkan dan fikirkanlah mengapa ini semua terjadi dan apakah tindakan kita sebagai manusia bergelar insan. Apakah tiada jalan terbaik untuk menjadikan perkataan JANJI itu sebagai satu keputusan belum mutamat dan perlu ada tindak balas agar memberi peluang sehingga JANJI itu dapat ditunaikan. Namun JANJI pada ALLAH tidak wajar kita abaikan sekalipun pintu taubat sentiasa terbuka dan ALLAH sentiasa menerima kita di sisinya. Semoga anda semua digolongan insan yang mengenali siapa yang mencipta kita sebagai hamba yang dilontar kemuka bumi ini. Semoga kita sentiasa siberkati dan dirahmati-NYA amin...

Jumaat, 19 November 2010

AIR MATA TIADA GUNA LAGI JIKA MAHKOTA TELAH DIRAGUT PERCUMA



APAKAH ERTI HIDUP INI ANDAINYA STATUS GADIS SUDAH TIADA KETIKA BELUM WAKTUNYA?

Dalam hal ini kita tidak perlu saling salah menyalahkan sesiapa. Persoalannya sudah terlanjur, bak kata perpatah "Bila terrantuk baru ternada"

Baru-baru ini saya menerima panggilan dari seorang gadis, yang mengatakan dia kecewa ditinggal kekasihnya setelah 5 tahun bersama. Apa yang amat dia kesalkan setelah mahkotanya diragut sepuas-puasnya selama 5 tahun. Hidup seperti suami isteri dan akhirnaya dia di tinggalkan begitu saja.

Sebenarnya panggilan seperti ini bukan baru saja saya terima, malah kerap sangat anak-anak gadis meminta khidmat nasihat tentang mereka telah tiada dara. Kisah ini saya ambil sebagai contoh untuk kita semua terutama anak-anak gadis yang belum terjebak kekancah maksiat.Terutama mereka yang masih belasan tahun dan ingin tahu tentang seks. Adik-adik semua seks ni memang sedap, nikmatnya memang sukar diucapkan dengan kata-kata, tetapi adik-adik perlu sedar apabila setelah melakukan seks adik akan kehilangan dara, iaitu selaput dara di mana ama penting untuk diabadikan pada malam pertama selepas bernikah dengan lelaki yang sayangkan adik-adik dan menjadi suami pada adik.

Selain selaput dara hilang percuma, adik tak ada dara, kemungkinan adik boleh mengandung dan dipanggil anak luar nikah. Alangkah sakitnya bila melahirkan anak liar nikah ni adik oi!!!!. Yang bersalin hasil dari persetubuhan suami isteri pun susah dan sakit inikan pula melahirkan anak luar nikah.

Selain dari sakit menanggung kelahiran, adik akan mendapat malu besar apabila kaum keluarga tahu, keluarga adik menanggung malu, menanggung kesedihan dengan keaiban yang adik lakukan.

Jadi akak nasihatkan pada adik-adik yang belum lagi hilang dara, jangan cuba-cuba hendak melakukannya. Macam mana nak mengelaknya? Senang saja

1)Jangan percaya dengan janji-janji lelaki iaitu BF adik untuk buktikan cinta adik ikhlas atau tidak dengan menyerahkan mahkota kedaraan adik padanya. Jangan takut dengan ugutan jika tidak diberi mahkota itu dia akan tinggalkan adik, biarlah dia tinggalkan, asal jangan dia tinggalkan adik juga nanti setelah meragut dara adik.

2) Jangan suka bersendirian berjalan atau dirumah tanpa teman sama jenis kerana kes rogol senang berlaku.

3) Jangan cuba-cuba melakukan onani iaitu menggunakan jari atau benda keras masukan ke dalam faraj. Jawapnya selaput dara akan pecah berdarah.

4) Jangan berkawan dengan perempuan yang bergelar pinkit atau mereka yang golongan lesbian kerana boleh merosakkan selaput dara adik walau dengan jari.

5) Selaput dara memang sensitif, memasukan benda-benda keras sekalipun jari akan memecahkan selaput dara adik.

Pada adik-adik yang nak dengar keluhan seorang teman berusia 23 tahun, di sini akak paparkan kisahnya:

LISA (bukan nama sebenar)
Akak, adik telah rosak, dara adik dah tak ada, adik telah bersetubuh dengan BF adik selama lebih kurang 5 tahun, Kami dah seperti macam suami isteri cuma tak bernikah. Sebulan yang lalu adik minta BF adik meminang adik dan melangsungkan perkahwinan. Malangnya dia beri alasan masih muda dan belum cukup duit nak kahwin. Selepas beberapa hari dia telah tinggalkan adik. Adik putus hubungan dengannya sebab no hp dia telah ditukar. Sekarang ni adik sendirian dan tak tahun nak buat macam mana.Tolonglah akak, adik benar-benar insaf...

Ini pula kisah kedua: Citra bukan nama sebenar
Akak, adik ada masalah, adik putus tunang. Tunang adik kata adik tak cantik. Tapi itu tak kisah sangat kalau pun kami putus tunang, Apa yang adik risaukan sekarang adik mengandung 1 bulan akibat melakukan persetubuhan dengan bekas tunang adik tu. Tolonglah kak macam mana adik nak buat sekarang ni, rasa nak bunuh diri saje....

Ini pula kisah seorang pelajar berusia 14 tahun, tingkatan 3 baru selesai PMR
Suraya bukan nama sebenar:
Akak adi ada masalah, adik telah hilang dara akibat perlakuaan seks dengan rakan sekolah. Suatu hari adik dijemput kawan lelaki adik bukan BF lah ke rumahnya, katanya dia minta adik ajarkan dia subjek matametik.Adik ikhlas nak tolong, adik pergi kerumahnya. Pada mulanya dia memang bersungguh minta di ajar subjek itu. Lama kelamaan tangan dia mula meraba peha adik dan kemudain kemaluan adik. Adik merasa seronok. Adik sangka setakat diraba saja.Adik tidak kisah. Tiba-tiba dia memaut tubuh adik dan mengumul adik sampai lemas. Akhirnya berlakulah persetubuhan sebab adik tidak tahan. kami buat 2 kali dalam tempah 4 jam ketika itu. Masalah adik sekarang dia tinggalkan adik pindah ke tempat lain. Adik risau sebab dara adik tak ada lagi. Tolonglah kak....

Hai entahlah macam-macam,sebenarnya banyak lagi, kes ayah rogol anak,kes abang rogol adik, kes atok rogol cucu, macam-macam. Yang suka-suka bagi free pun banyak...pening memikirkan masalah remaja sekarang ni.

Apa yang akak boleh nasihatkan, pertama terpulang pada fikiran adik sama ada adik suka dara adik diragut percuma, sekali lagi akak besarkan ayat "PERCUMA" atau tidak terpulang pada fikirlah sendiri. Jika sayangkan dara adik, jaga baik-baik dan ikut nasihat akak hati-hati dengan janji-janji lelaki dan beberapa petua diatas bagi mengelakkan hilangnya dara.

Pada yang telah telanjur ingin akan tolong dengan ikhlas, tetapi ada beberapa perkara tak boleh diberi percuma sikhlas mana sekalipun kerana melibatkan kos wang ringgit. Jadi pada yang hilang dara tu dapatkan rawatan pulih dara cara sendiri dengan membeli pakej produk pulih dara seperti di bawah ini... Sebab telah terbukit pakej ini dapat membantu 99% mereka yang menggunakan produk ini dapat semula malam pertama darah dara mereka. Hubungi akak sms ke 017-3226718 atau layari:
http://mybusinessonline4u.blogspot.com.

Atau kalau adik nak akak belikan adik bankinkan pembayaran seperti di bawah ini:



Harga Pakej ini:
S/Malaysia:RM220
Sabah & Sarawak:RM240
Brunei & Singapore: $180
1) Buat pembayaran ke maybank
2) No akaun:
62405042693
3) Nama pemilik akaun Norizan Binti Kasmon.
4) sms kan nama/alamat/ jumlah bayaran/tarikh pembayaran dan masa.
5) ke no hp:
017-322 6718.
7) Penghantaran dibuat dalam tempoh 3 hari bekerja.

Rabu, 10 November 2010

RUMAH TANGGA BAHAGIA BERPUNCA ISTERI YANG PANDAI MELAYAN SUAMI DI RANJANG

Saya nak berkongsi secara peribadi dengan anda sebagai seorang isteri. Sebenarnya baru-baru kawin semuanya menikmatkan, makan, pakai dan rumahtangga kita jaga dengan kemas suapaya suami selesa bila pulang kerumah kerana rumah itu syurga kita berdua.

Tetapi apabila dah ada anak 1 maka perubahan mula berlaku, kesibukan kita terutama yang tak ada pembantu rumah lah, lebih dari sebelumnya kerana nak melayan kerena si manja anak sulung kita.Maka sedikit sebanyak terabailah kepentingan untuk melayan suami. Bukan saja rumahtangga sudah tidak seindah dulu, terdapat perkara lebih sensitif lagi soal ketika di ranjang.

Kepenatan kadang kala membuatkan kita tidak mampu memberikan kepentinga seks untuk suami.Kalau kita bagi pun mungkin tidak sehebat mula berkahwin. Inilah situasi yang membimbangkan setiap wanita takut akan perubahan berlaku kepada suami. Mungkin yang baik tu fahamlah, yang tak puas seks maka faham-faham sendirilah, tidak mustahil makan luar. Moga tidaklah berlaku tetapi sebelum berlaku perlulah kita segerakan perobahan terbaik kembalikan kita ke alam baru berumahtangga.

Pertama saya nak sentuh soal keprihatinan kita terhadap urusan rumahtangga. Kita perlu menjadualkan setiap urusan mengemaskini rumahtangga kita. Waktu penting untuk kita jadikan landasan memulakan tugasan rumahtangga dari awal hingga penghujungnya.

Sebaiknya lakukan segala tugasan awal pagi,seperti berikut: Solat, mandi pagi, menyediakan sarapan pagi dan setelah suami pergi kerja, lakukan urusan mencuci pakaian dan memasak makanan. Apabila baby kita terjaga cepat-cepat uruskan mandiannya dan makanannya.Tidurkan semula dengan selesa.

Hiburan amat penting sama ada radio atau cd supaya kita sentiasa ceria dan seronok. Hiburan berupa mendengar siaran radio yang DJnya suka berjenaka dan menghiburkan penting untuk mengalih keadaan keletihan kita kepada kesegaran otak.

Jadikan waktu petang sebagai waktu kita berehat sambil menonton tv dan bermain-main dengan baby kita. Jika anak-anak sudah besar, jadikan mereka kawan untuk bergurau dan layan mereka dalam bentuk permainan mereka atau pelajaran mereka.

Waktu malam adalah sesuatu yang penting untuk suami kita. Diri kita bukan lagi hak kita, ianya hak suami kita. Segarkan diri anda setelah mandi dengan pakaian yang menarik dan bauan yang mengharumkan hidung suami. Dalam perkara ini apabila menyentuh soal seks atau diranjang bersama suami, sudah semestinya suami memerlukan keseronokan.

Sedia maklum apabila sudah beranak, bahagian alat sulit kita mula berubah, longar, lebam dan macam-macam lagi. Dengan baget yang diperuntukan anda perlu membentuk semula tubuh anda semulajadi seperti anak gadis, seperit mula anda didakapi suami.

Perawatan ini perlu untuk mengebukan semula bahagian sulit kita, menghilangkan lebam dan menguatkan lagi otot kemutan faraj. Seperti masih dara. Kemudian payudara amat penting untuk kita jaga kebersihan,dan apabila sudah menyusukan anak, payudara mula kendur, lebik, kembalikan keteganan dan kemerahan puting payudara seperti remaja.

Saya ingin mencadangkan beberapa produk yang dikhaskan dalam pakej dibawah ini:



Pakej ini mengandngi produk:

Losyen Kamarsutera RM50.00
O'Must RM59.90
Vegrow RM110

OFFER Pakej ialah
Harga:
RM200 untuk S/Malaysia
RM220 untuk Sabah &Sarawak
$180 untuk Brunei & Singapore.


Kebaikan Losyen Kamar Sutera:
LOSYEN KAMAR SUTERA Asyik Memukau Para Suami Isteri PADAT Kemutan yang luar biasa / mengetatkan dan bau yang merangsangkan Ketika hendak bersama suami, sapukan lagi sekali losyen kamar sutera di keseluruhan faraj. Ianya bertujuan menambah aura keghairahan dan kelekitan yang akan memberangsang anda dan suami. Mengecutkan / grip pada bahagian pintu faraj.Ianya juga mampu menanggalkan sek-sel mati dan menjadikan kulit terasa licin selepas menggunakannya.

Losyen Kamar Sutera Berat : 40 mg KKM NOTIFIKASI NO. NOT : 081001640K Kelebih Losyen Kamar Sutera: 1) Mengembalikan keindahan Faraj, mengecut/grif (kemutan pada pintu dan lubang Faraj). 2) Menegangkan payudara. 3) Melembutkan kulit tua dan kedutan kulit terutama dibawah mata. 4) Membentuk semula bawah dagu dan leher yang mengecut atau melondeh. 5) Menghilangkan kedutan muka dan dahi. 6) Kulit kedut diku, tangan dan jari.


Kebaikan O'Must:
O'Must mampu: Mengebukan Semula | Memerahkan dan Mengetatkan Wangian Yang Menyegarkan Khusus untuk isteri yang bermasalah apabila selepas melahirkan anak, faraj tidak seperti gadis lagi.O'Must terbukti berkesan, telah diperakui keberkesanannya 99% oleh pengguna. O'Must telah teruji keberkesanannya dikalangan pengguna yang kerap. O'Must menganjalkan semula kulit permukaan faraj, mengebukan, memerahkan seperti sediakala.

Kebaikan Vegrow (untuk suami):
VeGROW PRODUK LELAKI UNTUK KERAS,TEGANG, TAHAN LAMA: Satu penemuan terkini sungguh hebat untuk membantu lelaki terutama mereka yang mengalami masalah seperti berikut:

1) Zakar yang tidak cukup tegang dan keras
2) Pancutan yang terlalu cepat.
) Tidak tahan lama. ( 5 minit berdayung dah klimik, terpancut)
4) Tidak boleh lakukan hubungan seks kali kedua selepas pancutan.
5) Zakar jadi pendek ( termasuk ke dalam) tidak memanjang bila menegang.
6)Air mani cair (tidak matang / pekat) untuk mendapatkan zuriat.
7) Kali pertama (malam pertama) tak mampu mengeras dah terpancut.
8) Belum tua zakar dah mati pucuk.
9) Akibat penyakit (kecing manis / buasir) punca zakar kecut lemah, tak tahan lama dan kendur.
SEMUA INI AKAN MEMBEBANKAN NAFSU ISTERI ANDA. ISTERI MERUNGUT TIDAK PUAS DAN TIDAK SAMPAI KLIMIK.SIAPA YANG SALAH JIKA ISTERI MAKAN LUAR ATAU MINTA CERAI DARI ANDA? ANDALAH YANG BERSALAH.
Untuk mengatasi masalah rumahtangga anda musnah akibat keegoaan anda yang tidak upaya memuaskan nafsu isteri anda, produk VeGROW mampu membantu anda mengatasi masalah anda. Apa yang menariknya apabila anda mengamalkan VeGROW anda jadi lelaki hebat dan sering berkeinginan untuk hubungan seks.

Macam mana nak dapatkan pakej ini:
Hubungi: 01703226718 atau layari
http://mybusinessonline4u.blogspot.com/

ATAU BOLEH PESAN MELALUI SAYA DENGAN:

Harga Pakej ini:
S/Malaysia:RM200
Sabah & Sarawak:RM240
Brunei & Singapore: $180
1) Buat pembayaran ke maybank
2) No akaun:
62405042693
3) Nama pemilik akaun Norizan Binti Kasmon.
4) sms kan nama/alamat/ jumlah bayaran/tarikh pembayaran dan masa.
5) ke no hp:
017-322 6718.
7) Penghantaran dibuat dalam tempoh 3 hari bekerja.

Khamis, 30 September 2010

BEBAS TERBANG

Alangkah seronoknya kalau kita dapat terbang bebas macam burung, kemana saja tiada yang menghalang. Itulah yang aku rasakan sekarang. Dulu lain sekarang lain. Inilah cerita kawan ku. Dia hidup bebas tidak lagi dikongkong suami. "Apa gunanya ada suami kalau makan hasil bini? Dok rumah tak berkerja. Dah dok rumah malas pulak nak tolong uruskan rumah tangga dan anak-anak ke sekolah." itulah ceritanya lagi.

"Hari-hari minta duit nak beli rokok, nak jumpa kawan." Sambungnya lagi. Tapikan sungguh macam tu dia taklah bercerai. Cuma laki dia ni macam dayus sikit biarkan isteri kerja dan bebas bergaul dengan sesiapasaja tak kira. Kawan aku ni pulak semakin kurang ajar dengan suami. cakap tak pernah lembut mesra. Nak kira macam mana tu aku pun tak tahu kira derhaka ke? Tapikan patutlah isteri buat macam tu, pasal nafkah isteri cari, suami tumpang sedap je. Tapikan menderhaka tetap menderhaka dan berdosa. Nama pun suami, syurga di telapak kaki suami. Kalau dah tak tahan daripada menderhaka tu baik berpisah, jadi dosa taklah bertambun. Itu pendapat akulah.

Satu cerita lagi pun pasal suami yang tak berkerja. Dulu suami ni berduit jugalah. Ada busines ada projek kira mewah. Bila drop busines terpaksalah suami dok rumah. Kabarnya suami dah 2 tahun dok rumah tengah mengira-gira cari peluang perniagaan baru. Maklumlah zaman sekarang ni tak macam dulu busines apa pun boleh kaya. Sekarang susah. Jadi suami ni kenalah akur cakap isteri, tak boleh bangkang sebab isteri pun glamour kerjaya pun hebat, makan pakai suami dan anak-anak isteri tanggung. Nak duit isteri bagi nak apa je isteri bagi. Baikkan isteri ni. suami pula kerjanya pagi kemas rumah, uruskan anak-anak ketadika, hantar isteri pergi kerja. Kira dah jadi suri rumahlah mengantikan isteri.

Malangnya isteri ni sungguh beri suami apa je suami nak, tapi tiap-tiap hari ada saja pertengkaran yang berlaku tak kria di rumah ke, dalam kereta ke, puncanya bila suami mintak duit sikit kat isteri, isteri mulalah melenting, bukan banak RM10 je, mulah mengungkit pasal duit yang dibagi. Susahkan macam tu, dah bagi macam tak ikhlas, ungkit. Tak berkat tak ada maknanya kalau keikhlasan di hati membantu suami susah. Suami ni menahan sabar dan terasa sangat dalam hati. Kalau suami dah terasa kecil hati, maknanya keberkatan isteri tak ada, para malaikat tak melindungi isteri dalam 40 hari ini kata ustazlah yang mengajar saya.

Kira suami ni malangnya bila minta duit sikit mesti isteri ungkit.Padahlah kerja rumah suami buat semua tanpa diarah. Yang peliknya suami minta duit si isteri, isteri ungkit-ungkit, Sampailah suami tak tahan, dia pun cari orang gaji, sebab suami dah penat kerja rumah bukan ada faedah, tak nampak mata isteri suami tu buat apa di rumah. Yang peliknya bab bayar orang gaji isteri boleh bagi, kan lebih baik bagi suami tu gaji, anggap suami tu macam orang gaji, jadi bolehlah suami tu menggunakan duit yang dibayar pada orang gaji tu untuk kumpul mulakan perniagaan baru ke. Ini cadangan aku je... Tapi kata si isteri ni suami dia dah banyak pakai duit dia, yee ke? tak tahulah saya, tak campur hal dia orang, cuma ini cerita luhan kawan-kawan.

Bab aku mujurlah nasib aku baik, suami penyayang, kerja rumah rajin buat, ada busines, duit dia duit aku, duit aku duit akulah. Suami aku pun handsome, So bersyukurlah aku, mujurlah aku ni bukan mulut celupar suka mengungkit dan cari gaduh dengan suami. Suami pun tak kisah dengan aktiviti aku, dia faham kerjaya aku, aku pun adalah batas pergaulan dengan lelaki, taklah bertepuk tampar berpelukkan ke. Bukan nak tunjuk baik tapi inilah hakikat kehidupan kan. Sebagai isteri kena jaga maruah, sekali orang pandang apa yang kita buat tak elok maka faham-faham jelah ,namapun isteri orang, bukan janda atau anak dara, kena ada batas. Bersentuhan dengan lelaki atau dipeluk lelaki dosa tu, suami tanggung sama. Apa perasaan suami bila tengok isteri dipeluk orang sekalipun dibelakang badan isteri. Tanyalah diri sendiri.

Ada satu cerita lagi, kisah suami yang malang juga ni. Isteri eksukutif berjawatan tinggi. Isteri sorok suami dia dari kawan-kawan, ramai kawan-kawan lama isteri yang tak tahu siapa suami dia. Sampailah sekarang rahsia tetap rahsia. Nak diceritakan hikayat, isteri ni malu sebab suami tua, jadi ada beberapa hal membuatkan suami ni terasa kecil hati bila kalau terserempak dengan kawan isteri, isteri mulalah suruhsuami jauh-jauh. Nak dijadikan cerita ada satu hari tu kisah suami yang berhenti kereta kat kedai nak beli rokok katanya, tetiba je ternampak dengan kawan si isteri yang tak nampak pun si isterinya itu sebab asyik beli buah-buahan disebelah kedai lain, si isteri dalam kereta terus cakap, jangan keluar, ada kawan tu. Suami hairan kenapa tak bagi keluar, pada hal kawan si isteri tu dah biasa nampak si suami. Mungkin si isteri malu kot. Jadi benganglah suami ni. Sejak tu dia terasa sangat dengan sikap si isteri. Lantas suami dah tekat tak akan jumpa atau bergaul dengan kawan-kawan si isteri. Sebab tu si isteri kalau ajak suaminya ke majlis yang dianjurkan syarikat tempat isteri kerja, suami tak nak ikut, sanggup pakai lusuh-lusuh jadi dereba kepada si siteri, hantar dan ambik. Tak salah si isteri juga, suami yang salah, patutnya kenalah kerja bergaji besar pakai kereta mewah baru isteri tak malu. Dah lah tua, kenalah sedar diri, isteri yang tanggung nafkah. Suami dok mengangkang kat rumah. Entahlah, apapun sebagai si isteri derhaka tetap derhaka. Soa nafkah suami tak dapat beri tu urusan dia dengan tuhan. Tapi kita kena ukurlah sejauh mana kesusahan suami tu pulak.

Tapi zaman sekarang dah terbalik, syurga di telapak kaki si isteri, maka si isteri tak berdosa dan yang berdosa si suami, kenalah suami minta ampun sembah isteri. Cuma yang saya kesalkan kisah-kisah ni semua ialah tentang nasib suami yang jatuh terduduk dalam busines terpaksa merangkak semula.Sementara dia nak mula tu, kita ni sebagai isteri kenalah bantu, kata hidup berumahtangga, berat sama di pikul ringan sama dijinjing. Saya bayangkan ini si suami masih tegap cuma belum ada rezki nak kaya, macam mana kalau suami tu jatuh sakit tepok ke, apa je yang tak langsung si suami mampu buat. Kalau masa ini isteri dah menderhaka, mungkin masa suami terlantar jawapnya isteri belahlah, tinggalkan suami. Betul juga kan! nak buat apa menanggung bangkai bernyawakan? Hantar je hospital ke, rumah orang tua ke, atau bagi racun tikus je.. senangkan?Siapa setuju. Entahlah...hari ini segalanya duit yang boleh membahagikan hidup, ada duit semua boleh buat, dan boleh berkuasa. Soal dosa dah tak perlu lagi.

Tapi apapun selagi suami itu suami kita, kenalah kita jangan derhaka. Kalau bantu suami biarlah ikhlas,ingatlah dia suami kita. Kalau tak terdaya nak tanggung beban, senang je pergi mahkamah minta pisah, Cerailah kemudian kalau masih cun melecun carilah jantan kaya yang boleh kasi kemewahan. Senangkan daripada buat dosa setiap masa. Hati manusia ni sensetif, kalau kita ada perasaan kecil hati apa lagi suami....

Sedih, pilu,duka adalah lumrah kehidupan.

Selasa, 1 Jun 2010

MANDI BUNGA CARI JODOH... AMALAN WARISAN NENEK MOYANG KITA

Sebut pasal mandi bunga ni, minggu depan dalam bulan June ni cuti sekolah. Sudah tentu musim pengantin baru. Pelbagai persiapan telah diatur bagi memeriahkan majlis yang mungkin sekali seumur hidup jika panjang jodohlah, kalau tak panjang jodoh dapatlah rasa naik pelamin kali kedua, ketiga atau keempat. Bagi yang berkahwin empat kira beruntunglah naik pelamin 4 kali.

Bukan saja perhiasan pelamin mesti cantik, bilik tidur pun mesti cantik, pengantin perempuan pun kena cantik berseri. Kalau tak berseri, maka taklah di namakan pengantin. Pasangan raja sehari ini perlu dihias dengan pakaian yang sesuai. Hari ini beranika jenis fesyen telah tersedia oleh pereka-pereka pakaian pengantin. Cuti sekolah mak andam tak menang tangan, masyukkkk!!! Tapi zaman sekarang majlis perkahwinan tidak seperti zaman dahulu memang bermusim, sekarang boleh dikatakan setiap hari ada saja majlis perkahwinan.

Zaman dulu kalau nak adakan majlis perkawinan kenalah buat persiapan awal.Kurang-kurang setahun dah sedikit demi sedikit keluarga pengantin terutama sebelah perempuan membuat persiapan. Kalau di kampung, kayu api kena simpan, balai tempat masak kena bina, kayu untuk buat balai tetamu kena cari lebih awal sebab dulu balai tetamu dibina guna buluh dan beratap nipah.

Sebelum majlis di adakan, penduduk kampung berkumpul untuk berbincang tentang persiapan, masakan, penagah, dulu di sebut rewang... Kemudian tetamu yang di jemput, pendek kata macam lagilah. apa yang menyeronokan satu kampung bergotong royong menyiapkan juada dan kelengkapan asas majlis. Selain dari tu setiap keluarga diwajibkan memberi apa saja keperluan untuk majlis antaranya telur, ayam, beras, gula dan bermacam-macam lagi,Jadi kos persiapan untuk juadah tak memerlukan belanja yang besar. Dahulu hantaran pengantin antara RM1000 ke Rm1500. Itu pun dah kira tinggi harganya..Maklumlah nilai mata wang dahulu dengan sekarang berbeza.

Sekarang... Nak kahwin senang je, janji ada duit. Tak payah nak rewang memasak, catering ada, oder, pelamin tak payah buat sendiri, mak andam dah sediakan, balai tetamu tak payah dibina, cnopy melambak...kalau kaya buat di hotel atau sewa dewan...Janji siapkan duit je.. Wang hantaran kalau tak ada RM10 ribu ke atas janganlah cuba-cuba nak minang anak dara orang. Tak cukup Rm10 ribu tu sekarang ni... Mahu setidak-tidaknya RM20k...Tu yang lelaki sekarang takut nak kahwin, sebab nak kumpul duit RM10k mahunya 10 tahun... Maklumlah kalau gaji Rm1200 mana nak cukup simpan duit... Sebab tu gadis sekarang lambat kahwin sebab lelaki takut nak masuk meminang pasal tak cukup duit...Silap-silap tak ada duit langsung...
Dahulu kalau nak adakan majlis perkahwinan biasanya tengok bulan Islam. Pantang sangat bagi majlis perkahwinan diadakan pada bulan Muharam, Safar. Entah mengapa pandangan masyarakat Melayu dahulu tentang bulan tersebut masih menjadi tanda tanya. Sedangkan dalam islam tidak pernah mengharamkan sesuatu majlis yang baik di adakan pada bulan-bulan tersebut. Secara jelas tiada bulan islam yang membawah bala dan bincana. Hari ini bukan bulan Muharam atau Safar majlis di adakan, malah sehari lagi nak menghampir bulan Ramadhan pun ada majlis perkahwinan... Apapun yang penting keharmonian rumahtangga kekal berpanjangan bukanlah kerana bulan, tetapi kerana sikap pasangan itu sendiri. Bercinta bertahun-tahun, kahwin seminggu cerai...ada juga yang lepas malam pertama cerai..mesti ada sebabkan? "Lu fikirlah sendiri," bak kata pelawak Nabil... guna pakai bahasa dia sekejap...

Berbalik soal mandi bunga ni, memang sudah jadi satu budaya untuk para pasangan pengantin yang bakal mengakhiri dunia bujang mereka, mandi bunga. Selalunya bakal pengantin perempuan diutamakan mandi bunga untuk tujuan menaikan seri pengantin.
Dahulu mandi bunga ni adalah salah satu istiadat budaya Melayu dan Masyarakat Jawa. Pasangan pengantin akan di mandikan bunga... Tidak terkecuali mandi bunga (istiadat bersiram) juga diadakan dalam istiadat perkahwinan raja-raja dan sultan. Hari ini ianya bukan lagi satu istiadat yang perlu. Sudah berkurang upacara mandi bunga diadakan.

Hari ini kalau nak mandi bunga tidak seperti dahulu. Dulu bila nak mandi bunga, mak andam memainkan peranan memandikan si pengantin perempuan atau berpasangan. Hari ini terdapatnya banyak spa yang menyediakan perkhidmatan mandi bunga, maka bakal pengantin perempuan bolehlah berkunjung ke spa yang menawarkan perkhidmatan ini.

Mengikut amalan mandi bunga oleh warisan nenek moyang kita dahulu, ada banyak sebab. Antaranya untuk tujuan dapat jodoh cepat bagi anak gadis, untuk menambah seri wajah, untuk sentiasa dipandang cantik dan menawan dan begitu juga untuk menaikan seri bakal pengantin ketika bersanding. Mandi bunga juga boleh diamalkan setiap seminggu sekali, mandi dirumah sajalah, tak payah pergi spa, tapi kalau nak resst boleh pergi sebulan sekali..Tenang je bila dok dalam bartap...Berendam. Kalau buat sendiri, beli banyak jenis bunga yang wangi-wangi kemudian campur limau nipis ke limau purut ke...mandi le...

Ada juga yang mandi bunga, yang diamalkan para bomoh dahulu untuk membuang saka, sial badan, lambat dapat jodoh dan macam-macam jenis penyakit misteri. Kepercayaan seperti ini semakin hari semakin pupus dan tidak ramai bomoh yang boleh melakukan rawatan seperti itu. Kalau ada pun, awasss!!! penipuan . Hari ini terdapat bomoh yang mengambil kesempatan bukan saja untuk mendapatkan wang, malah silap-silap tubuh jadi pemuas nafsu mereka. Kita sering mendengar berita tentang perkara seperti ini berlaku.

Di Jamu Mak Dara juga menyedikan mandian bunga untuk bakal pengantin (perempuan sahaja) disamping menawarkan khidmat urutan tubuh badan. Pada anda yang berminat untu mandi bunga bolehlah menghubungi saya... Promot sekejap ni heeee...

Apakah rahsia tersembunyi mandian bungan ini dan bungaan jenis yang macam mana perlu diambil untuk tujuan mandi bunga?
Pilihlah bunga-bunga yang berbau harum dan yang masih segar, kerana wangi kesegaran bunga ini akan meresap ke tubuh kita ketika mandian dilakukan. Antara rahsia yang tersirat didalam kandungan bungaan seperti berikut:

* Keharuman Bunga Mawar merah - memberikan satu kesegaran dan menjadikan sesorang itu lebih berani serta berkeyakinan diri.
*Keharuman Bunga Mawar putih - Warna putih ini mampu menjadikan tubuh badan kita segar, menyucikan badan agar nampak lebih berseri.

*Keharuman bunga cemaka putih - mampu melembutkan serta mewangikan badan.

* Keharuman bunga cempaka kuning- mampu menaikan seri wajah dan mewangikan tubuh bandan.
* Keharuman bunga melur putih dan kuning - ianya dapat menyucikan dalaman kita.

* Keharuman bunga kenanga - dikatakan menaikan seri seseorang dan membuatkan seseorang itu senang didekati.

Selain bunga-bungaan , peranan limau nipis dan limau purut amat penting, ianya digunakan dalam mandian bertujuan untuk membuang kotoran badan dan membuka pori supaya aura seri bunga dapat bergabung dengan aura badan seseorang dengan sempurna. Ada juga ditambah dengan limau susu untu tujuan melembutkan kulit.


Dapatkan produk Jamu Mak Dara Untuk Isteri Anda. Kenikmatan luar biasa hebat dan Vegrow untuk kesempurnaan luar biasa suami, hebat, tahan lama dan keras padat. Hubungi 017-3226718


(artika ini ditulis pada 2hb.Junw.2010 11.00 pagi)

Sabtu, 15 Mei 2010

Indahnya Hidup Ini... Ianya kurniaan Tuhan...Anda Tentu Tahu Di mana keindahan Hidup Anda sebenarnya. Jika Masih Tidak Tahu...Bacalah Ruangan ini...


Sebenarnya hidup ini terlalu indah. Kita dijadikan terbaik di dunia berbanding dengan mahkluk yang lain. Indah paras rupa dan susuk tubuh. Indah bahasa, Indah bicara dan yang terindah sekali ialah percintaan antara dua insan berbeda (lelaki dan perempuan). Bukan kah itu indah namanya. Teramat indah lagi ada pada kita ialah perasaan. Kita punya sesuatu yang unik, akal fikiran, hati dan otak untuk menilai erti perasaan yang terbendung. Perasaan terbendung itu terlalu unik. Kita merasa sepi, kecewa,malu, takut, berani, duka, terharu, suka, marah, geram, dendam dan paling indah kita punya perasaan nafsu yang mendorong untuk melakukan, menerima apa juga keperluan hidup. Perasaan kita sering tidak seiring dengan apa yang kita rasakan. Terkadang ketika suasana begitu gembira, mungkin kita sedang berduka sekalipun kita mempermainakan peranan untuk sama-sama bergembira namun di sebalik hati dan perasan kita tiada siapa yang tahu ketika itu kita sedang berduka...

Apapun sekalipun kita di dalam kedukaan, ketika kita meraikan kegembiraan org lain, sewajarnya kita sempurnakan keceriaan di majlis itu agar ianya tidak menjadi pelbagai persoalan yang mungkin boleh menyentuh hati seseorang atau kita juga sendiri tidak merasa seronok. Lupakan seketika kedukaan, Lontarkan kenangan itu, tenangkan fikiran dan tarik nafas panjang-panjang, seterusnya berikan perhatian terbaik dalam majlis itu.